Friday, 5 April 2013

riwayat hidup Ibnu Sina dan peranannya dalam pendidikan



PENDAHULUAN

Ibnu Sina lebih dikenali di Barat dengan nama Avicenna mempunyai nama penuh Al-Husain bin Abdullah bin Al-Hasan bin Ali bin Sina. Beliau merupakan seorang yang berbangsa Parsi dan dilahirkan di Afsyanah, Bukhara pada 980 Masihi. Bapa kepada Ibnu Sina merupakan seorang Gabenor pada masa Kerajaan Samaniyah (819M – 1005M). Selepas bapanya meninggal pada tahun 390 Hijrah bersamaan dengan tahun 390 Hijrah bersamaan dengan 1000 Masihi, Ibnu Sina berpindah ke Khawarizm, Jurjan, Rai, dan Hamadan.

Pendidikan awal Ibnu Sina pada masa kanak-kanaknya ialah al-Quran dan sastera yang dipelajarinya secara persendirian. Ibnu Sina mula belajar menghafal al-Quran ketika berusia 5 tahun. Beliau sudah menguasai tasawuf, fikah, tafsir, dan usuludin ketika berusia 10 tahun. Beliau telah menuntut dengan Abu Abdullah an-Natli yang mengajarnya al-Quran, fikah, mantik, ilmu hisab, sains, fizik, dan kaji bintang. Beliau menelaah falsafah, politik dan logik, matematik, fizik, politik dan kedoktoran hingga berusia 16 tahun. Ibnu Sina sangat meminati ilmu kedoktoran dan metafizik. Dalam sekitar satu hingga lima tahun, beliau telah dikenal
sebagai ahli falsafah dan doktor di Bukhara.

Ibnu Sina mula menjadi doktor ketika berusia 18 tahun. Beliau berjaya menyembuhkan Nuh bin Mansor, pemerintah Kerajaan Samaniyah dan semenjak itu beliau dilantik menjadi doktor istana. Pelantikan tersebut merupakan suatu peluang keemasan kerana beliau telah diberi kebebasan menggunakan perpustakaan istana yang sangat kaya dengan beraneka jenis buku. Beliau mengambil kesempatan dengan membaca, merujuk dan menghafal buku-buku penting di perpustakaan. Pembesar negeri lain seperti Ratu Sayyidah dan Sultan Majdud dari Rayy, Syamsu Dawla dari Hamadan, dan Alaud Dawla dari Isfahan juga pernah mengundangnya.
Ibnu Sina digelar al-Syeikh al-Ra’is iaitu guru para raja. Dalam bidang kedoktoran, beliau digelar “pangeran para doktor” dan “raja ubat”. Dalam dunia Islam beliau dianggap sebagai puncak ilmu kedoktoran. Ibnu Sina pernah dilantik menjadi menteri sebanyak dua kali. Disebabkan Ibnu Sina terlibat dalam persoalan politik, dia dipecat dan dipenjarakan daripada kedudukannya sebagai menteri. Dalam tempoh Ibnu Sina dipenjara, beliau sempat menulis 3 buah buku. Ibnu Sina banyak meninggalkan karya yang ditulis beliau, semuanya tidak kurang 200 buah, kebanyakan berbahasa Arab dan Parsi. Salah satu karya terbesar Ibnu Sina ialah al-Qanun Fii al-Tibb (peraturan kedoktoran). Di Eropah dan China buku ini sudah lama menjadi rujukan kedoktoran. Al-Qanun Fii al-Tibb diterjemahkan dengan judul Canon of Medicine digunakan sebagai rujukan utama dalam bidang perubatan di seluruh pusat pengajian Barat termasuk Universiti Franfurt di Jerman, Universiti Paris di Perancis, dan Universiti Oxford di England. Di dalam buku al-Qanun Fii al-Tibb karya Ibnu Sina dinyatakan bahawa “darah mengalir terus-menerus dalam satu kitaran dan tidak pernah berhenti”. Karya lain Ibnu Sina ialah al-Syifa (18 Jilid), iaitu tentang psikologi, pertanian, retorika dan syair; al-Rasa’il, iaitu tentang biologi, fizik, astronomi, psikologi, etika dan teologi; Al-Insyarah wa al-Tanbihat, tentang ketuhanan serta kemurnian hidup; dan Risalah al ‘Isyqa tentang kerinduan Ibnu Sina kepada Tuhan. 

Sewaktu Ibnu Sina berusia 21 tahun, beliau mula menulis karyanya yang pertama yang berjudul "Al-Majmu" di Kawarazm yang mengandungi berbagai ilmu pengetahuan yang lengkap. Kemudian beliau meneruskan menulis buku-buku lain. Nama-nama buku yang pernah dikarang Ibnu Sina, termasuk yang berbentuk risalah ukuran kecil, dimuat dan dihimpun dalam satu buku besar yang berjudul "Essai de Bibliographie Avicenna" yang dihasilkan oleh Pater Dominican di Kairo. Antara yang terkandung dalam buku tersebut termasuklah buku karangan yang amat terkenal iaitu Al-Qanun Fit – Tibb.
Ibnu Sina memiliki pemikiran yang mendalam. Beliau menafsirkan ayat al-Quran untuk mendukung falsafahnya. Seperti al-Farabi iaitu ahli falsafah dari Turkistan, Ibnu Sina mengakui bahawa alam diciptakan secara emanasi yakni memancar dari Tuhan. Ibnu Sina juga mengemukakan pemikiran falsafah tentang jiwa (al-nafs) dan kenabian. Ibnu Sina berpendapat bahawa nabi adalah manusia yang terunggul dan pilihan Tuhan. Ahli falsafah hanya menerima ilham, sedangkan nabi menerima wahyu. Oleh itu, ajaran nabi haruslah menjadi pedoman hidup manusia di muka bumi. 

Ibnu Sina banyak menyumbang dalam tamadun Islam terutamanya dalam bidang perubatan. Kebijaksaan Ibnu Sina dalam bidang perubatan mendapat pengiktirafan dunia. Ibnu Sina berjaya melakukan beberapa pencapaian dalam perubatan iaitu pertama, penemuan penyakit baru serta puncanya. Antara penemuan penyakit yang dikaji oleh Ibnu Sina ialah pengaruh kuman dalam penyakit, jangkitan virus seperti Tibi (TB), dan penyakit seperti rubella, alahan
(allergy), cacar (smallpox), penyakit jiwa dan sebagainya.

Kedua, Ibnu Sina mengkaji dalam bidang farmasi dan beliau dapat menghasilkan ubat yang mujarab untuk pelbagai jenis penyakit. Selain itu, beliau juga menemui untuk ubat bius. Ketiga, Ibnu Sina membangunkan teknologi perubatan dengan mencipta benang khusus untuk menjahit luka pembedahan dan mencipta picagari dan lain-lain. Terdapat banyak lagi penemuan dan teori perubatan yang dikemukakan oleh Ibnu Sina dalam karya-karyanya.
Kesan peninggalan Ibnu Sina dalam bidang ilmu perubatan telah berjaya menggilap kembali bidang perubatan yang kian malap pada masa itu. Beliau melakukan metode pemerhatian (observation) dan analisis. Berdasarkan metode ini, ilmu perubatan berkembang maju hingga ke hari ini. Ibnu Sina telah menulis buku berjudul Remedies for the Heart yang mengandungi
sajak-sajak perubatan.

Ibnu Sina banyak membuat analisis tentang pelbagai penyakit dan menyenaraikan lebih kurang 760 jenis penyakit serta kaedah merawatnya. Penyelidikan dan penulisan Ibnu Sina banyak mempengaruhi perkembangan ilmu perubatan moden. Ibnu Sina juga banyak telah menyumbang ilmu dan pemikiran. Ibnu Sina telah menghasilkan 116 karya dalam bidang falsafah, mantik, matematik, astronomi, kimia, fizik, biologi dan sains politik. Buku-buku tersebut telah dihimpun oleh Domonican Institute for Oriental Studies di Kaherah, Mesir. Pada 1950 Masihi ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dan dinamakan Muallafat Ibni Sina (karya-karya Ibnu Sina). Jasa Ibnu Sina dihargai hingga ke hari ini. Sebuah universiti pendidikan di Hungary telah mengambil nama sempena nama beliau iaitu Avicenna
College (Kolej Ibnu Sina).

Ibnu Sina meninggal pada usia 58 tahun dalam suatu perjalanan bersama raja Isfahan, lalu dimakamkan di Hamadan. Kehilangan Ibnu Sina merupakan kehilangan yang sangat besar kepada umat Islam terutama dari segi ilmu perubatan.

Peranan Ibnu Sina dalam pendidikan


1.      Pendidikan menurut Ibnu Sina
Menurut Ibnu Sina pendidikan merupakan perkembangan seluruh potensi yang dimiliki seseorang kearah perkembangan yang sempurna, iaitu aspek pada diri manusia mulai dari perkembangan fizik, intelektual, budi pekerti, mental mahupun moral.
Dalam pandangan Ibnu Sina,  pendidikan tidak hanya memperhatikan aspek moral, namun juga membentuk individu yang menyeluruh termasuk jiwa, fikiran dan karakter.  Menurutnya, pendidikan sangat  penting diberikan kepada anak-anak untuk mempersiapkan diri untuk menghadapi masa dewasa.
Ibnu Sina menegaskan tahap awal pendidikan anak adalah pendidikan akhlak. Ibnu Sina menggunakan istilah Ta’dib bagi menjelaskan kepentingan pendidikan akhlak yang bersifat definsif iaitu sebelum kanak-kanak ini berhadapan dengan tingkah laku yang tidak baik dan kecenderungan yang buruk ( al-akhlak al-laimah ). Ini sudah tentu dalam konteks pergaulan dengan rakan sebaya dan lain-lain. Alasan Ibnu Sina dalam konteks ini ialah biasanya kanak-kanak itu cepat terpengaruh dengan bentuk-bentuk akhlak yang buruk atau tabiat yang tidak baik. Mereka juga katanya belum tahu tentang nilai dan perbezaan baik-buruk dan belum tahu untuk mengelak darinya. Justeru itu adalah lebih baik mereka sentiasa berjauhan dari bentuk-bentuk berkenaan. Inilah pendekatan definsif yang ditekankan oleh Ibnu Sina pada tahap awal ini.

Dalam akhlak, Ibnu Sina berpendapat bahawa siapa yang akan membimbing orang lain, haruslah terlebih dahulu dapat membimbing dirinya sendiri, kerana dirinya itulah yang terdekat kepadanya, paling mulia dan paling perlu mendapat perhatian. Bahkan mengendalikan diri itu lebih susah daripada mengendalikan orang lain. Sehingga siapa yang sanggup mengendalikan dirinya dengan sebaik-baiknya, tidak akan susah mengatur suatu bandar, malah suatu negara.
Kekuatan jiwa ada tiga, iaitu syahwat, marah (ghadhab) dan akal, yang merupakan tiga kehinaan (razilah). Tetapi ketiga macam keluruhan/kekuatan ini, terdapat keluruhan yang disebut keadilan, iaitu yang menghimpunkan segala macam keluruhan itu. Ketika melengkapkan setiap kumpulan itu dengan cabang-cabangnya sebagai unsur yang membentuknya. Misalnya suci diri (iffah), pemurah (sakha’) dan berpuas diri (qana’ah) yang termasuk dalam keluruhan syahwat. Manakala keluruhan ghadab adalah keberanian (syaja’ah), kesabaran (shabr), penyayang (hilm) dan lapang dada (rahh al-baa). Keluruhan akal (al-Quwah al- Natiqah) adalah bijaksana (hikmat), cerdik (fathonah), keaslian (asalah al-ray), tegas (hazm), kebenaran (siddiq), setia (wafa), pengasih (rahmah), malu (haya), keras kemahuan (izamul himmah), memelihara janji (husnul wal muhafazah) dan merendah diri (tawadhu’). Dan induk segala keluruhan ini adalah keadilan, yang mengikut Ibnu Sina adalah kesimbangan semua keluruhan itu sehingga yang satu tidak melebihi orang lain.

2.      Tugas dan fungsi pendidikan Islam
Pada hakikatnya, pendidikan adalah proses yang berlangsung secara berterusan dan berkesinambungan. Berdasarkan hal ini, maka tugas dan fungsi pendidikan Islam pendidikan manusia seutuhnya yang berlangsung sepanjang hayat. Konsep ini bermakna bahawa tugas dan fungsi pendidik memiliki sasaran pada peserta didik yang sentiasa tumbuh dan berkembang secara dinamis mulai dari kandungan hingga akhir hayat.
Secara umum tugas pendidik adalah membimbing dan mengarahkan pertumbuhan dan perkembangan dan perkembangan peserta didik dari tahap ke tahap kehidupan sampai mencapai titik kemampuan optimal. Secara am, pendidikan Islam menuntut adanya struktur organisasi yang mengatur jalannya proses pendidikan, baik dalam dimensi vertikal mahupun horizontal. Sementara secara institusional, ia mengandungi implikasi bahawa proses pendidikan yang berjalan seharusya dapat memenuhi keperluan dan mengikuti perkembangan zaman yang terus berkembang.
Menurut Ibnu Sina fungsi pendidikan dapat dilihat dari dua bentuk, iaitu:
1.      Cara untuk memelihara, memperluas dan menghubungkan tingkat kebudayaan, nilai-nilai tradisi dan sosial serta idea-idea masyarakat dan negara
2.      Cara untuk mengadakan perubahan, inovasi dan perkembangan. Pada dasarnya, ini dilakukan melalui potensi ilmu pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki, serta melatih tenaga manusia (peserta didik) yang produktif dalam menemukan perimbangan perubahan sosial ekonomi yang demikian dinamis.

3.      Dasar Dan Tujuan Pendidikan Islam
Sebagai aktiviti yang bergerak dalam proses pembinaan keperibadian muslim, maka pendidikan Islam memerlukan asas atau dasar yang dijadikan landasan kerja. Dengan dasar ini akan memberikan arah bagi pelaksanaan pendidikan yang telah diprogramkan. Dalam konteks ini, dasar yang menjadi acuan pendidikan Islam merupakan sumber nilai kebenaran dan kekuatan yang menghantarkan peserta didik kearah pencapaian pendidikan. Oleh karena itu dasar yang terpenting dari pendidikan Islam Al-Qur’an dan hadits.
Dalam pendidikan Islam, sunnah Rasul mempunyai dua fungsi, iaitu:
1.      Menjelaskan sistem pendidikan Islam dalam al-Qur’an dan menjelaskan hal-hal yang tidak terdapat didalamnya.
2.      Menyimpulkan cara pendidikan dari kehidupan Rasulullah bersama para sahabat.
Menurut Ibnu Sina tujuan pendidikan adalah untuk mencapai kebahagiaan (sa’adat) kebahagian dicapai secara bertingkat, sesuai dengan tingkat pendidikan yang dikemukakannya, iaitu kebahagiaan peribadi, kebahagiaan rumah tangga, kebahagiaan masyarakat, kebahagian manusia secara menyeluruh dan kebahagian akhir adalah kebahagian manusia di hari akhirat. Kebahagian manusia secara menyeluruh menurut Ibnu Sina hanya akan dicapai melalui risalah kenabian. Jadi para nabi yang membawa manusia mencapai kebahagian secara menyeluruh.
Menurut Ibnu Sina, tujuan pendidikan harus diarahkan pada pengembangan seluruh potensi yang dimiliki seseorang ke arah perkembangannya yang sempurna, iaitu perkembangan fizikal, intelektual dan budi pekerti. Selain itu tujuan pendidikan menurut Ibnu Sina harus diarahkan pada upaya mempersiapkan seseorang agar dapat hidup bermasyarakat secara bersama-sama dengan melakukan pekerjaan atau keahlian yang dipilihnya sesuai dengan bakat, kecendrungan dan potensi yang dimilikinya.
Pendidikan khusus yang bersifat jasmani, ibnu sina mengatakan hendaknya tujuan pendidikan tidak melupakan pembinaan fizikal dan segala sesuatu yang berkaitan dengannya seperti olahraga, makan, minum, tidur dan menjaga kebersihan. Ibnu Sina berpendapat tujuan pendidikan adalah untuk mencapai kebahagiaan (sa’adat).

Melalui pendidikan jasmani olahraga, seorang anak diarahkan agar fizikalnya sihat dan cerdas otaknya. Sedangkan dengan pendidikan budi pekerti di harapkan seorang anak memiliki sifat bersopan santun dalam pergaulan hidup sehari-hari. Dan dengan pendidikan kesenian seorang anak diharapkan dapat meningkat daya fikirannya.
Ibnu Sina juga mengemukakan tujuan pendidikan yang bersifat keterampilan yang ditujukan pada pendidikan bidang perkayuan. Sehingga akan muncul tenaga kerja yang profesional yang mampu mengerjakan pekerjaan secara profesional.
Selain itu tujuan pendidikan yang dikemukakan Ibnu Sina tersebut didasarkan pada pandangannya tentang Insan Kamil  (manusia yang sempurna), iaitu manusia yang terbina seluruh potensi dirinya secara seimbang dan menyeluruh. Selain harus mengembangkan potensi dan bakat dirinya secara optimal dan menyeluruh, juga harus mampu menolong manusia agar dapat melaksanakan fungsinya sebagai khalifah  di masyarakat.
4.      Kurikulum pendidikan Islam
Kurikulum digunakan untuk menunjukkan sejumlah mata pelajaran yang harus ditempuh untuk mencapai ijazah. Pengertian ini sejajar dengan pendapat Crow dan Crow yang mengatakan kurikulum adalah rancangan pengajaran yang isinya sejumlah mata pelajaran yang disusun secara sistematik yang diperlukan sebagai syarat untuk menyelesaikan suatu program pendidikan tertentu.
Konsep Ibnu Sina tentang kurikulum  didasarkan pada peringkat perkembangan usia anak didik. Untuk usia anak 3 sampai 5 tahun, menurut Ibnu Sina perlu diberikan mata pelajaran olahraga, budi pekerti, kebersihan, seni suara, dan kesenian.
Pelajaran olahraga tersebut diarahkan untuk membina kesempurnaan pertumbuhan fizikal  anak dan organ tubuh berfungsi secara optimal. Manakala pelajaran budi pekerti diajar agar anak memiliki sikap sopan santun dalam pergaulan hidup sehari-hari. Seterusnya dengan pendidikan kebersihan diajar agar anak mencintai kebersihan. Pendidikan seni suara dan kesenian diajar agar anak memiliki ketajaman perasaan dalam mencintai serta meningkatkan daya ingatannya.
Mengenai mata pelajaran olahraga, Ibnu Sina memiliki pandangan yang banyak dipengaruhi oleh pandangan psikologinya. Dalam hubungan ini Ibnu Sina menjelaskan ketentuan dalam berolahraga yang disesuaikan dengan peringkat perkembangan usia anak didik serta bakat yang dimilikinya. Dengan cara demikian dapat dikenal pasti antara anak didik yang perlu diberikan pendidikan olahraga, dan antara anak didik yang perlu dilatih olahraga lebih banyak lagi. Ibnu Sina  memperincikan lebih lanjut tentang olahraga yang memerlukan sokongan fizikal yang kuat dan olahraga yang ringan, cepat, lambat, memerlukan peralatan dan sebagainya. Menurutnya semua jenis  olahraga ini disesuaikan dengan keperluan bagi kehidupan anak. Dari banyak olahraga, menurut Ibnu Sina yang perlu dimasukan kedalam kurikulum adalah olahraga kekuatan, berjalan cepat, memanah, berjalan dengan satu kaki.
Mengenai pelajaran kebersihan, Ibnu Sina mengatakan bahawa pelajaran dimulakan dari sejak anak bangun tidur, ketika hendak makan, sampai ketika hendak bangun kembali. Dengan cara demikian, dapat diketahui mana anak yang telah dapat menerapkan cara hidup sihat, dan mana anak yang berpenampilan kurang bersih dan kurang sihat. Selanjutnya kurikulum untuk usia 6 sampai 14 tahun menurut Ibnu Sina adalah merangkumi pelajaran membaca dan menghafal Al-Qur’an, pelajaran agama, pelajaran sya’ir dan pelajaran olahraga.
Pelajaran membaca dan menghafal menurut Ibnu Sina berguna di samping untuk mendukung pelaksanaan ibadah yang memerlukan bacaan ayat-ayat Al-Qur’an, juga untuk mendukung keberhasilan dalam mempelajari agama islam seperti pelajaran Tahfiz Al-Qur’an, Fiqh, Tauhid, Akhlak dan pelajaran lain yang sumber utamanya Al-Qur’an. Selain itu pelajaran membaca dan menghafal Al-Qur’an juga mendukung keberhasilan dalam mempelajari bahasa arab, kerana dengan menguasai Al-Qur’an bererti ia telah menguasai bahasa arab atau bahasa Al-qur’an. Dengan demikian penetapan pelajaran membaca Al-qur’an nampak bersifat strategi dan bagus, baik dari segi pembinaan sebagai peribadi muslim, mahupun dari segi pembentukan ilmuwan muslim, sebagaimana yang diperlihatkan Ibnu Sina sendiri. Sudah menjadi  kebiasaan umat islam mendahulukan pelajaran Al-Qur’an dari yang lain-lain.
Hikmahnya :
1.      Untuk mendapat berkat dan mengharapkan pahala
2.      Risau kalau anak-anak tidak terus belajar lalu keluar sebelum mereka membaca/ menghafal Al-Qur’an. Akhirnya anak-anak tidak mengenal Al-Qur’an langsung.

Selanjutnya kurikiulum untuk usia 14 tahun ke atas menurut Ibnu Sina mata pelajaran yang diberikan amat banyak jumlahnya, namun pelajaran tersebut perlu dipilih sesuai dengan bakat dan minat si anak. Ini menunjukkan perlu adanya pertimbangan dengan kesediaan anak belajar. Dengan cara demikian, si anak akan lebih bersedia untuk menerima pelajaran tersebut dengan baik. Ibnu Sina menganjurkan kepada para pendidik agar memilih jenis pelajaran yang berkaitan yang dapat dikembangkan lebih lanjut oleh muridnya.
Kedua, startegi penyusunan kurikulum yang ditawarkan Ibnu Sina juga didasarkan pada pemikiran yang bersifat pragmatis fungsional, yakni dengan melihat dari segi kegunaan ilmu dan keterampilan yang dipelajari dengan tuntutan masyarakat, atau berorientasi pasaran (marketing oriented). Dengan cara demikian, setiap lulusan pendidikan akan digunakan dalam berbagai pekerjaan yang ada.

Ketiga, strategi pembentukan kurikulum Ibnu Sina dipengaruhi oleh pengalaman yang terdapat dalam dirinya. Pengalaman peribadinya dalam mempelajari berbagai macam, ilmu dan keterampialan ia cuba digunakan dalam konsep kurikulumnya. Dengan kata lain, ia menghendaki agar setiap orang yang mempelajari berbagai ilmu. Dengan melihat ciri-ciri tersebut dapat dikatakan konsep kurikulum Ibnu Sina telah memenuhi syarat penyusunan kurikulum yang dikehendaki masyarakat moden saat ini. Konsep kurikulum untuk anak 3 sampai 5 tahun, masih sesuai untuk digunakan dimasa sekarang, seperti pada kurikulum Taman Kanak-Kanak.
5.      Metode pengajaran
Konsep metode yang ditawarkan Ibnu Sina dapat dilihat dalam setiap mata pelajaran. Dalam setiap pembahasan mata pelajaran Ibnu Sina selalu membicarakan tentang cara mengajarkan kepada anak. Berdasarkan pertimbangan psikologinya, Ibnu Sina berpendapat suatu mata pelajaran tertentu tidak akan dapat dijelaskan kepada anak dengan satu cara saja, melainkan harus dicapai dengan berbagai cara sesuai dengan perkembangan psikologinya.
Penyampaian mata pelajaran pada anak menurutnya harus disesuaikan dengan sifat dari mata pelajaran tersebut, sehingga antara metode dengan mata pelajaran yang diajarkan tidak akan kehilangan daya relevennya. Metode pengajaran yang ditawarkan Ibnu Sina antara lain metode talqin, demonstrasi, pembiasaan dan teladan, perbincangan, dan latihan.
Maksud metode talqin dalam cara kerjanya digunakan untuk mengajar membaca Al-Qur’an, dimulakan dengan cara memperdengarkan bacaan Al-Qur’an kepada anak didik sedikit demi sedikit. Setelah itu mereka disuruh dengar dan mengulangi bacaan tersebut perlahan-lahan dan dilakukan berulang-ulang sehingga mereka ingat. Cara seperti ini dalam ilmu pendidikan moden dikenal dengan nama tutor sebaya, sebagaimana dikenal dalam pengajaran dengan modul.
Selanjutnya mengenai metode demontrasi menurut Ibnu Sina dapat digunakan dalam cara mengajar menulis. Menurutnya jika seorang guru menggunakan metode tersebut, maka guru akan terlebih dahulu menulis di hadapan murid-muridnya. Setelah itu barulah menyuruh murid mengikut apa yang guru telah tulis.
Berkenaan dengan metode pembiasaan dan teladan, Ibnu Sina mengatakan pembiasaan adalah termasuk salah satu metode pengajaran yang paling efektif, khususnya mengajar akhlak. Cara tersebut secara umum dilakukan dengan pembiasaan dan teladan yang disesuaikan dengan perkembangan jiwa si anak, sebagaimana hal ini telah diterangkan pada huraian diatas.
Selanjutnya metode perbincangan dapat dilakukan dengan cara penyediaan pelajaran dimana murid dihadapkan pada suatu masalah yang mempunyai pertanyaan yang bersifat problematic untuk dibahas dan diselesaikan bersama.
Selanjutnya berkenaan dengan metode latihan adalah cara penyediaan bahan pelajaran dimana guru memberikan tugas tertentu agar murid belajar. Dalam bahasa arab pengajaran dengan penugasan ini dikenal dengan istilah at-ta’iim bi al-marasil(pengajaran dengan mengirimkan sejumlah naskah atau modul).

Dalam keseluruhan huraian mengenai metode pengajaran tersebut diatas terdapat empat ciri penting, yakni huraian tentang berbagai metode tersebut memperlihatkan adanya keinginan yang besar dari Ibnu Sina terhadap keberhasilan pengajaran. Metode pengajaran yang ditawarkan Ibnu Sina juga selalu memerhatikan minat dan bakat si anak didik.
Metode yang ditawarkan ibnu Sina telah menrangkumi pengajaran yang menyeluruh mulai dari peringkat kanak-kanak sampai peringkat universiti. Ciri-ciri metode tersebut hingga sekarang masih banyak digunakan dalam  pengajaran. Hal ini menunjukkan pemikiran Ibnu Sina dalam bidang metode pengajaran masih relevan dengan tuntutan zaman.
6.      Konsep hukuman dalam pengajaran
Ibnu Sina pada dasarnya tidak berkenan menggunakan hukuman dalam pengajaran. Hal ini didasarkan pada sikapnya yang sangat menghargai martabat manusia. Namun dalam keadaan terpaksa hukuman dapat dilakukan dengan cara yang amat hati-hati. Ibnu Sina menyedari sepenuhnya, bahawa manusia memiliki naluri yang selalu ingin disayangi, tidak suka diperlakukan kasar dan lebih suka diperlakukan halus. Atas dasar pandangan kemanusiaan inilah maka Ibnu Sina sangat membatasi pelaksanaan hukuman.
Penggunaan-penggunaan bantuan tangan adalah pembantu paling bagus dan merupakan seni bagi seorang pendidik. Dengan ada pengawasan secara berterusan, maka mendidik anak dapat diawasi dan diarahkan sesuai dengan tujuan pendidikan.
Ibnu Sina membenarkan pelaksanaan hukuman dengan cara yang lebih hati-hati, dan hal itu hanya boleh dilakukan dalam keadaan terpaksa atau tidak normal. Sedangkan dalam keadaan normal, hukuman tidak boleh dilakukan. Sikap humanistic ini sangat sejalan dengan alam demokrasi yang menuntut keadilan, kemanusiaan, kesederajatan, dan sebagainya.
7.      Kelembagaan pendidikan Islam
Didalam salah satu karangan Ibnu Sina menyebutkan keluarga merupakan institusi terpenting dalam pendidikan. Kerana keluarga merupakan perantara sosial pertama dan utama dalam membekalkan nilai-nilai kehidupan yang diperlukan dalam mencari makna kehidupan. Didalam keluarga mereka mempelajari sifat-sifat mulia, kesetiaan, kasih sayang, dan sebagainya. Dari kehidupan seorang ayah dan ibu terpupk sifat keuletan, keberanian, sekaligus tempat berlindung, bertanya, dan mengarahkan bagi anggotanya.Keluarga merupakan denyut nadi kehidupan dan termasuk salah satu perantara dalam pembentukan, pertumbuhan, dan pengembangan pendidikan karakter anak.
Ibnu Sina memandang penting institusi keluarga. Kerana didalam keluarga terdapat satu ikatan perkawinan. Perkawinan itu sendiri adalah tiang yang utuh kearah pembentukan masyarakat. Menurut Ibnu Sina betapa pentingnya negara menerangkan undang-undang perkawinan. Perkawinan boleh membawa kepada penerusan generasi, justeru itu ia perlu diurus di bawah penentuan undang-undang negara. Untuk mengelak terjadinya gejala-gejala yang kurang sihat dalam masyarakat, maka Ibnu Sina merakamkan semua upacara dalam perkahwinan itu mestilah mengikut norma-norma agama. Kaum wanita mestilah dijaga dan diawasi, baik pakaiannya atau pun keselamatannya.
Disini juga ada dijelaskan bahawa ibu bapa mestilah memberikan pendidikan yang sempurna kepada anak-anak. Anak-anak perempuan hendaklah dijuruskan dalam bidang yang sesuai dengan ”nature” mereka (fii ma yakhussuha) sementara lelaki dibidang untuk mencari nafkah hidup (ai-nafaqa).

Menurut Ibnu Sina dalam pelaksanaan pendidikan tidak terhadap perancancangan (planing) dan pelaksanaan (implementation), tetapi lebih luas daripada itu. Pelaksanaan berkait rapat dan takrif ilmu, yang pembahagiannya kepada ilmu teori dan ilmu pratikal, ta’rif ilmu pratikal menurut Ibnu Sina adalah pengetahuan terhadap perkara-perkara yang wujudnya bergantung pada perbuatan dan kehendak kita, seperti akhlak, politik, keluarga, syariat. Tujuan ilmu ini adalah kebaikan, sedangkan tujuan ilmu teori adalah kebenaran. Oleh itu ilmu yang dikaitkan dengan amalan dan kehendak kita disebut ilmu pratikal, dan itulah yang dimaksudkan dengan pelaksanaan, seperti yang kita lihat, pelaksanaan memang melibatkan perancangan, pentadbiran, pengajaran, kaedah dan aspek-aspek lain yang boleh disebut sebagai pelaksanaan itu. Falsafah pratikal ini menurut Ibnu Sina, terbahagi empat bahagian ilmu iaitu akhlak, pengurusan bandar, pengurusan keluarga dan ilmu Nabi.

8.      Konsep guru
Konsep guru yang ditawarkan Ibnu Sina berkisar tentang guru yang baik. Dalam hubungan ini Ibnu Sina mengatakan guru yang baik adalah berakal cerdas, beragama, mengetahui cara mendidik akhlak, cekap dalam mendidik anak, berpenampilan tenang,  tidak bermuka masam dan bersopan santun.
Lebih lanjut Ibnu Sina menambah seorang guru itu sebaiknya lelaki yang terhormat dan  berbudi pekerti, cerdas, teliti, sabar, berbakat dalam membimbing anak-anak, adil, bijak dalam penggunaan waktu, suka bergaul dengan anak-anak dan lain-lain.
Tugas seorang guru tidaklah mudah. Sebab pada hakikatnya tugas pendidik yang utama adalah membentuk perkembangan anak dan membiasakan sifat-sifat yang baik menjadi faktor utama bagi mencapai kebahagiaan anak, oleh karena itu orang yang ditiru hendaklah menjadi pemimpin yang baik, contoh yang bagus dan berakhlak hingga tidak meninggalkan kesan  buruk dalam jiwa anak yang menirunya.
Jika diamati, potret guru yang dikehendaki Ibnu Sina adalah guru yang lebih lengkap dari potret guru yang dikemukakan para ahli sebelumnya. Dalam pendapatnya itu Ibnu Sina selain menekankan unsur kompetensi atau kecekapan dalam mengajar, juga berkeperibadian yang baik. Dengan kompetensi itu, seorang guru akan dapat mencerdaskan anak didiknya dengan berbagai pengetahuan yang diajarkannya, dan dengan akhlak ia dapat membina mental dan akhlak anak.
Menurut Ibnu Sina seorang guru yang baik adalah guru yang bijak dan beragama, sentiasa praktis akhlak yang baik dan ada minat untuk menolong kanak-kanak atau pelajar, bersih, amanah, mudah mesra, mempunyai adab  makan-minum, berbicara dan bersosial.












KESIMPULAN

Secara keseluruhannya, Ibnu Sina banyak memberi sumbangan terhadap tamadun Islam terutamanya dari ilmu perubatan. Beliau seorang yang tidak mengenal putus asa, sebab itulah beliau berusaha bersunggu-sungguh mempelajari sesuatu ilmu dan menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Ibnu Sina adalah seorang yang berinovatif kerana beliau banyak menghasilkan karya dalam pelbagai bidang ilmu terutama dalam bidang perubatan.
Selain itu, Ibnu Sina juga seorang yang taat beragama. Beliau sering berdoa kepada Allah SWT terutama apabila menghadapi kebuntuan untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Beliau sering ke masjid untuk memohon petunjuk daripada Allah SWT. Ibnu Sina memiliki akal yang cergas dan tekun dalam mempelajari ilmu ini kerana pernah membaca buku metafizik karangan Aristotle sebanyak 40 kali. Ibnu Sina juga mahir dalam ilmu anatomi iaitu mengenai kedudukan organ dan tubuh manusia. Beliau orang pertama membuat kajian tentang fungsi mata iaitu penglihatan dan fungsi mata. Walaupun Ibnu Sina terkenal dengan ilmu perubatan, beliau juga pakar dari aspek lain seperti matematik, falsafah dan agama.
Oleh itu, kita sebagai umat Islam haruslah mempunyai semangat berusaha dan jangan cepat putus asa seperti Ibnu Sina. Sesungguhnya, Ibnu Sina tidak sahaja unggul dalam bidang perubatan tetapi kehebatan dalam bidang falsafah mengatasi gurunya sendiri iaitu Abu Al-Nasr Al-Farabi (al-Farabi).

1 comment: